mgr Agata Trębacz-Ritter

Z wykształcenia jestem logopedą, pedagogiem specjalnym, filologiem z wielką pasją do nauczania i uczenia się. Doświadczenie zawodowe zdobywałam w prywatnym centrum terapeutycznym, przedszkolu integracyjnym oraz podczas działalności wolontaryjnej.
W swojej codziennej praktyce zawodowej kieruję się holistycznym i indywidualnym spojrzeniem na małego pacjenta z wyzwaniami rozwojowymi. Organizuję konsultacje diagnostyczne oraz prowadzę zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami mowy i komunikacji, m.in. opóźnionym rozwojem mowy, niedokształceniem mowy o typie afazji, dziecięcą apraksją mowy, zaburzeniami mowy i komunikacji w spektrum autyzmu i wadami wymowy. Podczas kontaktu z dzieckiem dążę do zbudowania relacji, która jest fundamentem interakcji sprzyjającej rozwijaniu mowy i komunikacji.
By każdego dnia lepiej pomagać, regularnie uczestniczę w warsztatach, kursach i szkoleniach doskonalących z zakresu diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju.
Od roku akademickiego 2019/2020 jestem doktorantką w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w dyscyplinie pedagogika. Przygotowuję rozprawę doktorską koncentrującą się na zagadnieniach szkolnego funkcjonowania dzieci z zaburzeniami mowy.
Wyksztalcenie:
Studia doktoranckie, dyscyplina: pedagogika
Szkoła Doktorska Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Studia magisterskie, kierunek: pedagogika specjalna, spec. logopedia kliniczna
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Studia magisterskie, kierunek: pedagogika ogólna, spec. zarządzanie oświatą
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Studia licencjackie, kierunek: pedagogika specjalna, spec. logopedia – profilaktyka i terapia
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Studia licencjackie, kierunek: filologia, spec. lingwistyka stosowana
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Dodatkowe kursy, szkolenia, warsztaty:
2021
— Stosowanie Testu Rozwoju Językowego – Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie
— Zaburzenia rozumienia w afazji
— Praksja oralna i kinestezja artykulacyjna w terapii logopedycznej
— Diagnoza i terapia miofunkcjonalna
— Konferencja International Clinical Phonetics and Linguistics Association 2020 (23-25.06.2021r. – Glasgow)
— Warsztaty Hej dwulatku! Pakiet zabaw do rozwoju mowy
— Afazja rozwojowa- diagnoza i terapia krok po kroku
— Holistyczny program terapii karmienia „Oswojenie ma znaczenie”
— Żucie w praktyce logopedycznej
— Oddychanie w praktyce logopedycznej
— Skojarzenia do mówienia
— Kinesiology Taping w logopedii. Podejście Esther de Ru (dr Martyna Brychcy)
— Diagnoza skróconych wędzidełek jamy ustnej w aspekcie logopedycznym
2020
— ASD – pierwsze spotkanie terapeutyczne z małym dzieckiem
— Stymulacja autonomicznego układu nerwowego (część I)
— Logosensoryka® – szkolenie dla studentów
— Mowa czy rozmowa? Aktywności kształtujące komunikację werbalną
— Niemowlak u logopedy II Miobobo – skrócone wędzidełko podjęzykowe u niemowląt – podejście praktyczne
—Trening karmienia logopedycznego od podstaw
— Nietypowy Kalendarz Logosensoryczny na Lato
— Rozumienie, przetwarzanie i nazywanie czasu przez dzieci od 3.r.ż.
— Ćwiczenia kontaktu wzrokowego i pola wspólnej uwagi z dziećmi z ASD
—Diagnoza i terapia dziecka z Zespołem Downa
— AAC jako wsparcie mówienia
— Tu i tam – palec wskaże wam. Gest wskazywania palcem w terapii Małego Dziecka z autyzmem
— TY-Tu-Się. Odwróć się. Aktywności kształtujące reakcję na imię
— Zabawa z małym dzieckiem z autyzmem metodą na rozwój komunikowania
— Co, jak i dlaczego obserwować, żeby pomóc dziecku w rozwoju mowy?
— Terapia dziecięcej apraksji mowy, ORM, afazji motorycznej i rozwojowej wg zasad motorycznego uczenia
— Opóźniony rozwój mowy. Kreatywne postępowanie logopedyczne
— Taka gra! Rób To, Co Ja! Naśladowanie
— Czemu? Po co? Jaki? Pytają dzieciaki. Pytania w terapii małego dziecka z zaburzeniami komunikacji
— Ćwiczenia pamięci w logopedii
— Guguhopla, od zabawy do mówienia. Od samogłoski do zdania obrazkowo-literowego. Propozycja autorska
— Echolalia – czy można z niej skorzystać?
— Ankyloglossia u noworodków i niemowląt (dr Mira Rządzka)
— FTM – Fizjologiczna terapia miofunkcjnalna (terapia zaburzeń ustnej fazy połykania i oddychania u dzieci od 4 roku życia z dyslalią obwodową)
— Konferencja Specjaliści 0-6. Praktycy-Praktykom
— Werbogesty. Od gestu do słowa i będzie rozmowa
— PUMO program usprawniania motoryki oralnej (Gryzaki w profilaktyce i terapii logopedycznej)
— Niemowlak i logopedyczne flagi ostrzegawcze
— Early Childhood Voices 2020 International Conference
— Ankyloglosja- wędzidełko języka: diagnoza i terapia przed i po zabiegu
2019
— Strategiczna Metoda Usprawniania Realizacji Fonemów
— Diagnoza i terapia zaburzeń rozwoju mowy u dzieci chorych neurologicznie
—Terapia logopedyczna dziecka z nieprawidłowościami funkcjonowania aparatu ustno-twarzowego
— Spektrum zaburzeń autystycznych w diagnozie i terapii logopedycznej
— Diagnostyka i terapia zaburzeń mikroflory jelitowej u dzieci ze spectrum autyzmu
— Stymulacja procesów myślenia
— I Ogólnopolska Konferencja Szkoły Terapii Karmienia Od Pestki do Ogryzka© „Karmienie małego dziecka – wieloaspektowość w terapii. Podejście interdyscyplinarne”
— Wady wymowy: k, g, p, b, m, w, f, t, d, n oraz samogłosek. ABC początkującego logopedy
— Stymulacja mechanizmów lewopółkulowych – usprawnianie pracy lewej półkuli mózgu
— Terapia oro-motoryczna języka w jedzeniu, piciu i artykulacji
2018
— Nie patrzy, nie słucha, nie mówi. Diagnoza i trening bazowych umiejętności komunikacyjnych
— Zastosowanie ortodontycznej oceny warunków zgryzowych zewnątrz- i wewnątrzustnych w logopedycznej praktyce
— Dyslalia ankyloglosyjna. O krótkim wędzidełku języka, wadliwej wymowie i skuteczności terapii
— Masaż logopedyczny dla zaawansowanych – podejście praktyczne (moduł II)
— Masaż logopedyczny od podstaw – podejście praktyczne (moduł I)
— Rozwojowo-zabawowo – praktyczny warsztat o zabawach wspierających rozwój dzieci do 3. r.ż.
— Niemowlak u logopedy – diagnoza, zabawa, wczesna stymulacja
— Nadmierne ślinienie się – techniki terapeutyczne
— Alternatywne metody komunikowania się – AAC
2017
— Aktywne Słuchanie Muzyki (metoda Batti Strauss) I i II stopień
— Programowanie języka dla dzieci z zaburzeniami komunikacji (niesłyszących, autystycznych, z afazją)
— Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania
— Terapia neurobiologiczna dla początkujących
— IV Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Wieloaspektowość w logopedii – wyzwania XXI wieku. Niepłynność mowy, opóźniony rozwój mowy, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego
mgr Joanna Kaczor

Z wykształcenia jestem neurologopedą, surdologopedą, pedagogiem w zakresie edukacji prozdrowotnej, terapeutą dzieci z zaburzeniami rozwoju, diagnostą Kart Oceny Rozwoju Psychoruchowego Dziecka, Kart Zachowania i Emocji, Trenerem Umiejętności Społecznych, providerem Aktywnego Treningu Słuchowego Neuroflow.
W swojej pracy kieruje się założeniami terapii neurobiologicznej Szkoły Krakowskiej, która jest systemową terapią funkcji poznawczych dla dzieci z różnymi zaburzeniami genetycznymi i rozwojowymi. Prowadzę diagnozę i terapię dzieci z wadami wymowy, opóźnionym rozwojem mowy, autyzmem, zespołem Aspergera, Zespołem Downa oraz diagnozę i terapię różnych postaci zaburzeń komunikacji spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego.
W Centrum Logopedycznym ALPAKA zajmuję się badaniem ryzyka wystąpienia zaburzeń przetwarzania słuchowego z wykorzystaniem platformy APD Medical, zawierającej baterie znormalizowanych testów psychoakustycznych skonstruowanych dla metody Neuroflow ATS®, oceniających wyższe funkcje słuchowe.